Schoonheid: voordeel?

13 mei

Vandaag las ik in de Gazet Van Antwerpen dat veel tienermeisjes onder de indruk zijn van het uiterlijk van Dzhokhar Tsarnaev. Deze 19-jarige jongeman is de jongste dader van de bomaanslag tijdens de marathon in Boston. Het gaat zo ver dat deze meisjes zelfs tweets van hem op zichzelf laten tatoeëren. Op facebook heeft Jahar, het koosnaampje van Dzhokhar Tsarnaev, al meer dan 8000 likes. Zijn oudste broer Tamerlan Tsarnaev werd gedood tijdens een klopjacht. Dzhokhar zit ondertussen in de cel. Toen ik dit artikel las schrok ik enorm. Deze jongeman heeft ernstige feiten gepleegd maar werd aanbeden door hopen tienermeisjes omwille van zijn uiterlijk. Zijn uiterlijk zorgt ervoor dat velen niet geloven dat hij schuldig is.

In het secundair onderwijs volgde in humane wetenschappen. We leerden over hoe mooie personen veel meer kansen krijgen dan andere,die volgens de westerse maatschappelijk schoonheidsidealen, minder mooie personen. Succes wordt mede bepaald door schoonheid. Volgens Wolf Peppmeier draait het allemaal om zelfvertrouwen en uitstraling. Iedereen kent het type persoon waar ik naar refereer wel. Mannen en vrouwen vol zelfvertrouwen waardoor je jezelf al snel klein zal gaan voelen. Ook lijkt het steeds dat zij veel meer geluk hebben in het alledaagse leven. Hoe komt dit toch? Peppmeier zegt dat dit komt omdat deze personen graag doen wat ze doen. Zij gebruiken hun kwaliteiten en talenten ten volste. Wat blijkt is dat niet alleen kennis belangrijk is, maar ook emotionele waarden. Je mag dan nog over zoveel kennis beschikken, de manier waarop je deze overbrengt is belangrijk. Personen met uitstraling en zelfvertrouwen laten vanbuiten zien wie ze vanbinnen zijn. Vaak zijn zij dan ook zelfbewust en voelen zich goed in hun vel. (Peppmeier, z.j.)

Toen ik deze bundel las viel het me op dat ik hem hier niet volledig in kan volgen. Vaak heb ik het gevoel dat mensen vol zelfvertrouwen een rolletje spelen. Dat zij zichzelf juist niet durven tonen. Peppmeier haalt emotionele waarden aan. (Peppmeier, z.j.) Hierin kan ik hem helemaal volgen. Vaak is het zo dat iemand over heel erg veel kennis beschikt maar deze niet weet te communiceren met zijn omgeving. Personen met veel zelfvertrouwen weten perfect hoe dit moet. Ik ging opzoek naar een andere verklaring waar ik mezelf meer in kan vinden. Volgens Arbeidspsycholoog Rutger Kappe van de Vrije Universiteit van Amsterdam wordt succes bepaalt door motivatie, zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Volgens Kappe bepalen je karaktertrekken hoe succesvol je al dan niet wordt. Zo is doorzettingsvermogen wel 5 maal belangrijker dan je intelligentie. Organisatievermogen en motivatie zijn ook doorslaggevende factoren. (Kappe, 2011)

Deze twee invalshoeken over het bepalen of je al dan niet succesvol wordt geven een duidelijk kader waarin ik me kan vinden. Bij sommige aspecten kan ik volledig aansluiten, bij anderen niet. Ik heb gemerkt bij vrienden en familie dat bovenstaande informatie van groot belang is maar dat uiterlijk ook belangrijker is dan men doet uitblijken. Uit het artikel uit Gazet van Antwerpen blijkt dat dit wel degelijk een zeer belangrijke rol speelt. Met je uiterlijk kan je mensen bekoren, zeker personen van het andere geslacht. Een stralende glimlach en sprekende ogen zorgen voor een goede indruk waar veel mensen vertrouwen in krijgen.

Als toekomst GOB is het belangrijk dat je hiermee rekening houdt. Vaak zullen er personen zijn waar je mee werkt die beschikken over al dan niet een aantrekkelijk uiterlijk. Het is belangrijk om je bewust te zijn dat uiterlijk niet bepaalt of iemand over veel kennis of goede ideeën beschikt. De ballon doorprikken en iedereen evenveel kansen geven is heel belangrijk. Ook is het belangrijk om te weten dat anderen je zullen beoordelen op je uiterlijk en dat je soms meer moeite zal moeten doen als anderen. Voor jezelf spreken en voor jezelf opkomen is noodzakelijk. In onze westerse maatschappij is uiterlijk van groot belang. Het schoonheidsideaal wordt grotendeels bepaald door computerprogramma’s als photoshop. Ik zou heel erg graag jongeren bewust willen maken van deze grote leugens die heersen. Jonge meisjes willen steeds slanker zijn en jongens meer gespierd. Ik vind het triestig dat uiterlijk zo’n grote invloed speelt. Ik hoop dat ik mijn kinderen zal kunnen opvoeden in een omgeving waar deze factoren niet zo’n grote rol spelen. Ik zal dan ook steeds proberen om als toekomstig GOB hier rekening mee te houden.

Bronnen

http://xyofeinstein.wordpress.com/2011/12/02/wat-bepaalt-succes-intelligentie-zelfdiscimpline-doorzettingsvermogen-of-motivatie/. Geraadpleegd op 11 mei 2013.

http://www.succesboeken.be/Inkijken/9789055991792.pdf; Geraadpleegd op 11 mei 2013.

Plaats een reactie